Sunday, March 17, 2013

Data Kontor

Data kontor keseluruhan Negeri Perak  telah diterima dari BMGN untuk Projek RKK Kg. Masjid, Pulau Pangkor. Data tersebut adalah dalam format shapefile. Setelah dibuka menggunakan QGIS didapati lapisan data tersebut tidak terletak di lokasi yang sepatutnya. Untuk membolehkan data tersebut digunakan dalam kajian ini, pemerhatian dan transformasi data perlu dibuat untuk meletakkan data tersebut dilokasi yang betul.

Lazimnya maklumat kontor diperoleh dari peta topografi. Peta topografi pula menggunakan sistem unjuran MRSO. Oleh itu andaian pertama yang boleh dibuat adalah data kontor juga menggunakan sistem ujuran MRSO. Persoalan seterusnya mengapa data tersebut tidak terletak dilokasi yang sepatutnya walaupun unjuran MRSO telah digunakan pada lapisan data tersebut? Seperti yang diterbitkan dalam pos mengguna data MRSO ArcGIS, andaian kedua adalah kemungkinan data ini disediakan menggunakan perisian ArcGIS. Oleh itu data tersebut perlu ditransformasi untuk disesuaikan dengan parameter sistem unjuran yang terdapat dalam QGIS.

Oleh kerana data kontor bagi keseluruhan Negeri Perak agak berat, untuk langkah selanjunya hanya data yang merujuk pada sekitar Pulau Pangkor secara relatif telah dipilih dan disimpan sebagai satu lapisan baru. Selanjutnya lapisan data baru telah ditransformasi mengikut kaedah yang telah diterangkan dalam pos  mengguna data MRSO ArcGIS. Hasilnya .....



"SEMUA ORANG BOLEH MENGGUNA DAN MEMILIKI GIS"


No comments:

Post a Comment